Elke ondernemer die van zijn website afhankelijk is om klanten te vinden, moet eigenlijk weten wat conversie optimalisatie precies is. Net als de vraag ‘wat is SEO?’ heeft dit namelijk alles te maken met het verhogen van het rendement dat je uit je website haalt. Conversie optimalisatie kun je toepassen om er onder andere voor te zorgen dat een grote deel van de bezoekers op je website converteert in klanten of leads. Het is dus het optimaliseren van diverse websiteprocessen, met als gevolg dat mensen eerder geneigd zijn een aankoop te doen of contact op te nemen. Hoe je dat doet? Dat lees je hier!
Wil je er na het lezen van dit artikel graag wat hulp bij hebben? Dan kun je de professionals van Doublesmart inschakelen. Zij kunnen je website uitgebreide analyseren en aanpassen wat nodig is om de conversie te verhogen.
Pas een interne linkstructuur toe
Een van de belangrijkste dingen die je moet doen om van bezoekers klanten te maken is ze zo lang mogelijk geboeid houden en ervoor zorgen dat ze niet wegklikken. Dit kun je onder andere doen door een sterke interne linkstructuur. Dit wil zeggen dat je op elke pagina naar diverse andere pagina’s doorlinkt. Dit zijn pagina’s met content die vergelijkbaar is met de content op de betreffende pagina, waar mensen eventueel ook in geïnteresseerd zijn. Je geeft dus eigenlijk suggesties aan je bezoekers, waardoor je ze niet alleen langer op je website blijven, maar ook vaker geneigd zijn de gewenste conversie(s) uit te voeren.
Zorg voor duidelijke call-to-actions
Hoe vaak zie je niet een website met een mooi assortiment of aanbod, zonder dat het heel duidelijk is hoe je dit kunt bestellen. Als website-eigenaar is het ontzettend belangrijk dat je duidelijke call-to-actions toevoegt aan elke pagina. Dit zijn knoppen waarmee men een actie kan uitvoeren, zoals een bestelling plaatsen, contact opnemen of een brochure aanvragen. Als het je bezoekers niet helemaal duidelijk is hoe ze dat precies moeten doen dan zal het conversiepercentage sowieso relatief laag uitpakken. Bovendien zijn duidelijke knoppen perfect voor mensen die nog twijfelen, en simpelweg doorklikken omdat het ze zo makkelijk wordt gemaakt.
Benader een hele specifieke doelgroep
Je moet het zo zien dat hoe gerichter je de juiste doelgroep aanspreekt, hoe groter de kans dat de bezoekers op jouw website converteren in klanten. Daarom is het belangrijk om de content op je website helemaal aan te passen aan de zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken. Voer een zoekwoordenonderzoek uit om er achter te komen wat het zoekvolume is op relevante termen, en check ook hoeveel concurrentie erop zit. Door vervolgens alle teksten op je website te voorzien van precies de juiste zoektermen, zorg je ervoor dat je mensen naar je website trekt die op deze termen zoeken. En dan valt als vanzelf de conversie hoger uit.