google cc webdesign heemskerkGoogle; we kunnen niet meer zonder en uiteraard wil jij ook dat jouw website op pagina 1 wordt gevonden de zoekmachine! Nieuwe websites worden bij CC altijd geoptimaliseerd opgeleverd, maar we kunnen ook helpen om een webscan van je website te maken en je waardevolle tips mee te geven om de website te wijzigen. Neem hiervoor contact op met Caroline op 06-12362397 of stuur een mail via het contactformulier.

Het goed gevonden worden in Google is afhankelijk van diverse factoren en is vooral een kwestie van geduld. Als een website wordt aangemeld bij Google kan het wel tot een jaar duren voordat je website echt goed gevonden wordt en dat je richting de eerste pagina gaat. Een en ander is ook afhankelijk hoeveel concurrentie je op het internet hebt. Na een tijd zie je ook dat iedere link/pagina van je website apart in Google wordt vermeld. Het is zaak om regelmatig met je website bezig te zijn, informatie toevoegen, wijzigen, afbeeldingen wijzigen, stukjes tekst vet, onderstrepen een andere kleur geven, dat zijn dingen die Google zeker gaat waarderen.

Hieronder worden de belangrijkste beschreven:

  1. Titel
    Zorg dat je pagina een goede titel hebt! Als je schrijft over een slagroomtaart bakken, dan gaat de titel ook: “Een slagroomtaart bakken” heten.
  2. Zoekmachine vriendelijke URL’s
    Tegenwoordig worden in vrijwel alle content management systemen standaard de zoekmachine vriendelijke URL’s gezet. Vroeger werd een pagina in een website aangeduid met een nummer of een ID en een nummer. Je kunt je voorstellen dat Google daar niks mee kan en daar ga je ook niet op gevonden worden. Schrijf je op je pagina over “Een slagroomtaart bakken”, dan is zowel de titel als de URL “www.jouwwebsite.nl/een-slagroomtaart-bakken”.
  3. Zoekwoorden
    Gaven we vroeger per pagina 20 relevante zoekwoorden mee, nu concentreren we ons op één sleutelwoord en het sleutelwoord is uiteraard het onderwerp waar de pagina over gaat. Het is overigens altijd verstandig om je bedrijfsnaam en locatie regelmatig terug te laten komen in de tekst en deze ook mee te nemen bij je zoekwoorden. Kleine woordjes, zoals: de, het, een, enz. gelden niet als zoekwoorden, aangezien niemand daar op gaat zoeken. Zoekwoorden moeten relevant zijn, dat betekent dat de zoekwoorden ook in de tekst voor moeten komen. Zoekwoorden zijn altijd per woord komma – spatie gescheiden, dus bijvoorbeeld: slagroomtaart, bakken, bedrijfsnaam, locatie.Tip: maak eerst voor jezelf een lijstje met een stuk of 10 – 20 zoekwoorden waar jouw website over gaat en waar je op gevonden wilt worden. Schrijf om die zoekwoorden je tekst. Wil je eerst je zoekwoorden meten? Gebruik dan deze handige Google tool!
  4. Omschrijving
    De omschrijving is het kleine stukje tekst wat onder de link in Google staat. Deze is ongeveer 200 karakters en het is te adviseren om een stukje tekst uit je pagina te kopiëren waar wat goede zoekwoorden in staan. DE tip is dan ook om voor jezelf een aantal zoekwoorden op te schrijven waar je echt op gevonden wil worden en daarom heen de tekst voor je website te schrijven.
  5. Tekst
    De tekst moet informatief zijn, je moet echt wat te vertellen hebben en niet alleen maar denken aan Google als je aan het schrijven bent. Het moet voor de bezoeker interessant genoeg zijn om te lezen en hierdoor kun je de bezoeker ook interesseren om langer op je website te blijven. Een stukje tekst van ongeveer 300 karakters, waarbij sommige woorden vet, onderstreept of schuin gemaakt zijn, is perfect voor Google.
  6. Afbeeldingen
    Het is belangrijk om alle afbeeldingen die je in je website gebruikt, opslaat onder een goede bestandsnaam en niet met een nummerreeks, want wat voor de titel en de URL geldt, doet Google daar niks mee. Alle afbeeldingen komen uiteindelijk bij Google afbeeldingen terecht en daardoor kun je ook weer goed gevonden worden. Heb je een afbeelding van een slagroomtaart, dan sla je de afbeelding op als “slagroomtaart-jouwbedrijf-plaats”. Het is altijd verstandig om je bedrijf en plaats er bij te vermelden om goed gevonden te worden. Daarbij is het aan te raden om te zorgen dat de afbeeldingen niet te zwaar zijn. Alle afbeeldingen van een website worden van een server gedownload en om de laadtijd te bevorderen, is het aan te raden een afbeelding niet zwaarder te maken dan 100 kb. Afbeeldingen kun je goed bewerken met de online websites: www.canva.com of www.picmonkey.com. Tot slot heb je altijd een ALT tekst, dit is de tekst die je ziet als je met je muis over de afbeelding gaat. Vul deze ook in om goed gevonden te worden.
  7. Copyright vrije afbeeldingen
    Het is niet toegestaan om zomaar afbeeldingen uit Google te halen om op je website te gebruiken, omdat daar een auteursrecht op ligt. Zoek je afbeeldingen voor je website kijk dan eens op www.pixabay.com of www.freepik.com. Van deze websites mag je de foto’s gratis gebruiken, ook voor commerciële doeleinden. Daarbij zijn er heel veel stockfoto databases, waar je goede afbeeldingen kunt zoeken. Hiervoor moet je wel betalen. Voorbeelden hiervan zijn IStock, Shutterstock en Dreamstime.
  8. Laadtijd
    De laadtijd van je website is heel belangrijk. Het is aangetoond dat je 7 seconden de tijd hebt om een nieuwe (unieke) bezoeker te interesseren om op je website te blijven en door te klikken. De laadtijd is afhankelijk van de hoeveelheid pagina’s die in je website staan, hoe zwaar de afbeeldingen zijn, hoeveel tekst je gebruikt en of er externe scripts of plugins op je website worden gebruikt.
  9. Responsive
    Responsive betekent dat de website schaalt naar het apparaat waarop het wordt bekeken en dat je website bijvoorbeeld op een smartphone goed leesbaar is en de links goed klikbaar zijn. Meer informatie hierover kun je lezen in dit aparte artikel. Google gaat responsive websites in 2015 beter waarderen dan niet-responsive websites.
  10. SSL certificaat
    Een SSL certificaat kun je aanschaffen bij je hosting provider en houdt in dat je geen http:// verbinding hebt, maar een https:// verbinding. Deze verbindingen worden nu voornamelijk door banken gebruikt en staan dus voor een beveiligde verbinding. Heb je een https:// verbinding dan gaat Google je website beter waarderen.

Er zijn verschillende online mogelijkheden om je website door te testen hoe deze presteert, onder andere met de Nederlandse website WebCijfers, www.webcijfers.nl. Met deze tool genereer je een uitgebreid rapport van je website en er worden ook oplossingen geboden voor de gevonden fouten.

Wil je meer informatie over Google of wil je graag een gratis webscan van je website? Neem contact op met Caroline op 06-12362397 of laat een bericht achter via onderstaand contactformulier.






Je naam (verplicht)

Je e-mail adres (verplicht)

Je telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Plaats hieronder je bericht

captcha