Een stappenplan voor het inzetten van website analytics

Je hebt een website laten maken en bent daar natuurlijk hartstikke blij mee! Dit is natuurlijk wel een flinke investering voor je geweest en deze investering wil je uiteraard snel gaan terugverdienen. Om dit terug te verdienen heb je websitebezoekers nodig die zorgen voor bestellingen of aanvragen. Levert jouw site wel rendement op? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk om te weten of jouw site überhaupt wel bezocht wordt en hoeveel bezoekers je nodig hebt voor een bestelling of aanvraag. Het is daarom dus belangrijk om de bezoekers van je website te achterhalen. In dit blog nemen we je mee in hoe dit op een eenvoudige manier kan. 

Juiste tool kiezen

Om het aantal bezoekers van je website te meten zijn er verschillende tools die je daarvoor kan gebruiken. Het is belangrijk om de juiste tool hiervoor in te zetten die handig te gebruiken is voor jou. De bekendste tool hierin is Google Analytics, een gratis tool met veel mogelijkheden. Met een aantal simpele stappen heb jij je Google Analytics geïnstalleerd en kan je de bezoekers van je website gaan analyseren. 

Maak een account aan op Google

De eerste stap is om je op de website van Google Analytics aan te melden en een nieuw account op te maken. Bij het aanmaken van dit account worden er verschillende gegevens van je gevraagd, bij het invullen van deze gegevens is het belangrijk om rekening te houden met een aantal zaken. Zo is het belangrijk om de juiste tijdzone voor rapportages in te stellen om zo verschillen tussen rapportages te voorkomen. Ook de instellingen om je gegevens te delen zijn belangrijk om goed naar te kijken, zeker wanneer je Google Analytics privacyvriendelijk wil instellen. 

Voeg een trackingcodefragment toe

Nu je account is ingesteld is het tijd om je trackingcodefragment toe te voegen. Met deze trackingcode kan je de bezoekers op je website volgen en dus ook de website bezoekers meten. Voeg daarom op iedere pagina waar je websitebezoekers wilt meten dit codefragment toe met daarin je Tracking ID, die ook op deze pagina staat. Dit doe je door het codefragment in de code te plakken of de Tracking-ID binnen je CMS in te vullen. 

Wanneer je deze stappen succesvol hebt doorlopen worden vanaf nu de bezoekers van je website gemeten. Nog meer hulp met het starten van het meten van je websitebezoekers? Bekijk deze blog van Kwalitiv!

author image

Over admin

Misschien vind je dit ook leuk...

Wat is conversie optimalisatie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *