In dit digitale tijdperk van hevige concurrentie heeft elk bedrijf een website met een sterk backlinkprofiel nodig om concurrerend te blijven in hun nichemarkt.
Als je wilt stijgen in de ranking van Google dan zijn social media van belang. Met meer backlinks van sociale mediasites komt er een hoger potentieel voor ranking in de SERP van Google. Eén studie vond zelfs een directe correlatie tussen het aantal sociale signalen en de rankings van een pagina.
Dit betekent een tweetal zaken:
- Jouw sociale accounts moeten worden bijgewerkt.
- Jouw sociale accounts moeten actief zijn.
Vergeet niet dat alle aandacht telt. Soms is het plaatsen van leuke, dwaze, maffe of regelrechte virale inhoud een overwinning voor je rankings. Vanwege de sociale signalen die je genereert. Met meer sociale activiteit en aanwezigheid komen betere rankings. We bespreken de linkbuilding strategie.
Word lid van de juiste platforms
In veel opzichten domineren platforms van derden het SEO-dak. Ze bieden niet alleen allemaal een backlink naar jouw website. Ze vallen zelf ook vaak in de top van de SERP, waardoor ze een must zijn voor serieuze SEO-specialisten.
Yelp is misschien wel een van de grootste platforms van derden waarop je je moet concentreren als je je in de B2C-wereld bevindt. Consumenten en B2B-kopers vertrouwen beide op deze websites om eerlijke recensies te produceren.
Het is natuurlijk niet altijd gratis om jouw bedrijf in directory’s van derden te plaatsen. Maar ze zijn jouw budget en tijd meer dan waard. Zo krijg je backlinks en extra SEO-exposure die je anders niet zou krijgen.
Begrijp dofollow en nofollow
Voordat je backlinks gaat bouwen, moet je ervoor zorgen dat je dofollow- en nofollow-links begrijpt. Sommige websites gebruiken de eerste en sommige gebruiken de laatste. Dit is het verschil:
- Dofollow-links zijn de dagelijkse backlinks die domeinautoriteit opbouwen en helpen door de ranglijsten te navigeren.
- Nofollow-links zijn echter links die de uitgevers wijzigen. Om Google expliciet de website te vertellen waarnaar wordt verwezen zonder extra linkjuice van de website te geven.
Wil je zien welke websites nofollow-links gebruiken, dan kun je een Chrome-extensie downloaden. Hiermee kun je snel en eenvoudig bepalen welke links op een bepaalde pagina nofollow en welke dofollow zijn.
Wanneer je een pagina bezoekt, zijn links zonder visuele aanwijzingen dofollow-links. Terwijl hyperlinks omkaderd met rode stippen nofollow zijn. Nofollow-links zijn echter verre van waardeloos. Ze leiden nog steeds mensen naar jouw site. Dat betekent dat ze nog steeds verkeer, leads en conversies kunnen genereren.
Houd er rekening mee wanneer je dofollow-links of nofollow-links bouwt en wat het verschil is. Op die manier kun je een weloverwogen beslissing nemen in het belang van jouw rankings.
Niet elk bedrijf heeft de tijd of middelen om een strategie voor linkbuilding op te bouwen. Laat staan om die strategie uit te voeren. Dit is de reden waarom steeds meer bedrijven SEO uitbesteden aan gekwalificeerde bureaus.